Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ledelsespejlemærker

  • Sikre løbende refleksion over praksis
  • Fælles sprog vi kan spejle praksis i
  • Fælles retning
  • Kvalitetssikring
  1. Jeg har fokus på Mou Skole som samlet skole og bidrager målrettet til at udvikle vores ledelesteam.
    Fx viser jeg tillid, tager konflikter, bakker op om fælles beslutninger, holder mine ledelseskolleger ansvarlige og giver fælles resultater opmærksomhed. 
  2. Jeg arbejder aktivt for, at det skal være sjovt at gå på arbejde, at vi lærer af vores fejl, og bidrager til den ambitiøse læringskultur ved at gå foran som et godt eksempel. 
    Fx bidrager jeg til, at vi både griner sammen og bruger hinanden professionelt. Jeg udviser åbenhed og  parathed til at lære nyt  og udvikle mig til en endnu bedre version af mig selv. 
    Jeg opsætter rammer for at få feedback fra mine medarbejdere med det eksplicitte formål at udvikle mig i mit lederskab og søger sparring herom hos mine kolleger og overordnede. 
  3. Jeg sikrer, at vores arbejde og resultater er i overensstemmelse med skolens værdigrundlag.
    Fx evaluerer jeg løbende sammen med mit team i hvor høj grad, vores skole fremstår fremsynet, innovativ og attraktiv, og jeg er opmærksom på at fremhæve og udvikle professionalisme som en reelt bærende værdi for mine medarbejdere, mit team og organisationen som helhed. 
  4. Jeg synliggør vores strategiske målsætninger og kobler dem tydeligt til medarbejderens konkrete handlinger og ytringer. 
    Fx tager jeg altid diskussionen, når nogen viser eller giver udtryk for et mindset, som ikke matcher Aalborg Kommunes strategi, de relevante pejlemærker eller skolens værdisæt. 
  5. Jeg er en kompetent leder, der skaber optimale betingelser for medarbejdernes udvikling, læring og opgaveløsning.
    Fx er jeg opmærksom på både at stille klare krav og skabe en støttende og omsorgsfuld relation, hvor medarbejderen trygt kan blotte sig og dele sin usikkerhed.
    Jeg gør en indsats for at være vidende om mine medarbejderes kerneopgaver, så jeg er klædt på til både at udfordre og støtte dem professionelt. Samtidig er ledelse mit fag, og jeg holder mig løbende opdateret på ledelsesteori, emperi, erfaringer og reflekterer over egen ledelse. 
  6. Jeg er målrettet leder, der skaber optimale betingelser for medarbejdernes oplevelse af, at vi sammen skaber fremdrift og succes. 
    Fx er jeg både lyttende og vedholdende. Jeg er åben over for medarbejdernes input men tager selv beslutningerne og står fast trods kritik - og bestræber mig på at give beslutningerne mening. 
  7. Jeg tager ansvar for, at medarbejdernes teamsamarbejde udvikler sig til reelle og stadigt stærkere professionelle læringsfællesskaber. 
    Fx stilladserer jeg teamsamarbejdet for at sikre, at samarbejdet er professionelt, effektivt og rettet mod at skabe optimal læring for eleverne. Jeg tydeliggør målsætninger og følger systematisk op. Jeg hjælper med at løse konflikter og uenigheder. 
  8. Jeg arbejder på at være frygtløs i mit lederskab. Jeg mærker efter, lokaliserer og overvinder min frygt for at tage ansvar, træffe beslutninger og påtale uønsket adfærd. 
    Fx anerkender jeg over for mig selv, når jeg vakler, fordi jeg ikke vil være upopulær, tror jeg skal involvere eller ikke tør kritisere. Jeg bearbejder min frygt og konfronterer den. Jeg understøtter samme egenskaber hos mine medarbejdere og påtaler adfærd, der undergraver målsætningerne.