PPR

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning er et tilbud om rådgivning og hjælp til familier med børn i alderen 0-18 år, når det drejer sig om udvikling, indlæring og trivsel.

Er du bekymret for dit barns udvikling, kan du træffe en PPR-medarbejder, enten ved at henvende dig direkte eller gennem lærer, pædagog, læge eller sundhedsplejerske.

Børn og unge kan også selv henvende sig

PPR Skoleafsnit Tlf. 93 52 02 22

Skolepsykolog Dorethe Schachner Tlf. 93 52 01 60 (onsdage kl. 10 - 15)  E-mail: das-skole@aalborg.dk

Holdtimer:

I løbet af skoleåret planlægger lærerne (teamet) forskellige holddannelser ud fra en vurdering af det pædagogiske behov i klasserne. I vurderingen af behovet og indholdet i holddannelsen (som er en del af normalundervisningen) inddrages PPR’s konsulenter (psykolog Dorethe Schachner, talepædagog Rikke Møller Vig, ergoterapeut Jette Christoffersen eller konsulent Anette Sørensen) efter behov, dels via konsultativ bistand, dels via vejledning efter pædagogiske psykologiske udredninger. Både konsultativ bistand og PPR udredninger sker efter aftale med forældre. PPR kan altså godt anbefale, at et barn får holddannelsestimer, men der vil også være børn der får holddannelsestimer uden inddragelse af PPR.

Opbevaring af skolepsykologiske papirer

Hvis jeres barn i løbet af skolegangen har haft kontakt til Pædagogisk Psykologisk Rådgivning makuleres alle papirer i forbindelse med jeres barns ophør i folkeskolen.

Såfremt I ønsker papirerne opbevaret i 10 år bedes I inden efterårsferien tilkende dette skriftligt til skolen.

PPR deltager i følgende aktiviteter omkring indskolingen:

Overgang fra DUS til skole

Overleveringsmøde i maj/juni.

Deltagere: DUS-medarbejdere tilknyttet førskolegruppen, børnehaveklasseleder, psykolog og talepædagog.

DUS-leder (Caroline S. Lindkvist Pedersen) indkalder og deltager i mødet.

Børnehaveklassen

I begyndelsen af september foretages en tegne-iagttagelsesprøve (KTI) i samarbejde mellem børnehaveklasseleder, psykolog og talepædagog.

Tegne-iagttagelsesprøven gentages eventuelt i foråret.

I begyndelsen af oktober foretages en Dansk-, Lyd- og Bogstavprøve (DLB) i samarbejde mellem børnehaveklasseleder og talepædagog, hvor elevernes forudsætninger for læseindlæring afklares. Dansk-, Lyd- og Bogstavprøven gentages i maj.

I efteråret foretages der sprogvurdering ved hjælp af Rambølls Hjernen & Hjertet

1. klasse

Før sommerferien afholdes en klassekonference om den kommende 1. klasse.

Deltagere: 1. klasses lærerteam, børnehaveklasseleder, DUS-leder/kontakt pædagog, talepædagog og psykolog.
Skoleleder, Anders Møller Kragelund, indkalder og deltager i mødet.

Tale/høre pædagog.

Elever med tale/høre vanskeligheder henvises til behandling. Råd og vejledning gives af klasselæreren.