Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

MINI-Mesterlære

Formålet med Mini-mesterlære er at skabe et undervisningstilbud til de elever, der har svært ved at indgå i skole- og undervisningsfællesskaberne. Det kan f.eks. komme til udtryk gennem manglende motivation, lav trivsel og stigende fravær. 

Formålet med Mini-mesterlære er at skabe et undervisningstilbud til de elever, der har svært ved at indgå i skole- og undervisningsfællesskaberne. Det kan f.eks. komme til udtryk gennem manglende motivation, lav trivsel og stigende fravær. 

I første omgang er fokus på de elever i 6. og 7. klasse, hvor Juniormesterlære kan være en realistisk vej. Vores vurdering er, at skoledag med øget fokus på praksisfaglighed i undervisningen kan gavne disse elever og dermed øge motivationen, styrke trivslen og mindske fraværet.

Overordnet sigtes der efter følgende 5 mål: 

  • Styrke motivationen 
  • Øge trivsel og selvværd 
  • Øge elevernes faglige læring 
  • Skabe en bro til arbejdsmarkedet 
  • Bedre elevernes sociale relationer 
     

Forløbet varer i to år, hvorefter eleverne kan vælge enten at vende tilbage til stamklassen på egen skole eller fortsætte i et relevant tilbud, der bygger videre på Mini-mesterlære. 
 

Eleverne har også mulighed for at skifte til linjen i løbet af 6. eller 7. klasse eller træde ud af Mini-mesterlære. 


Linjen tilbyder undervisning to dage om ugen, hvor eleverne fra de 5 skoler mødes, mens de øvrige tre dage foregår i egen klasse. Linjen er geografisk tilknyttet Sejlflod Ungdomscenter, men en stor del af undervisningen vil finde sted uden for skolen, eksempelvis ved virksomhedsbesøg eller på tekniske skoler og uddannelsessteder. 

 

Undervisningen på Mini-mesterlære er tilrettelagt med et stærkt fokus på praksisorienterede aktiviteter og minimal traditionel boglig undervisning. Eleverne vil gennem året deltage i en række konkrete og virkelighedsnære opgaver, der styrker deres praktiske færdigheder og giver dem indsigt i arbejdsmarkedet. 


Et centralt element i årsplanen er virksomhedsbesøg og praktikforløb, hvor eleverne får mulighed for at opleve forskellige fagområder og arbejdspladser på tæt hold. Der vil også være projekter, der integrerer praksisfaglighed, eksempelvis ved at eleverne samarbejder med virksomheder om løsninger på reelle udfordringer. Både virksomhedsbesøg og praktikforløb vil indeholde fagfaglige elementer, så der sikres, at kravene om minimumstimetal og fagrækken overholdes. 


De konkrete aktiviteter planlægges med udgangspunkt i elevernes interesser og kompetencer. Målet er, at hver elev får mulighed for at lære om og udvikle sig inden for de fag/brancher, som motiverer eleven mest. 


Den boglige undervisning vil primært have fokus på nødvendige færdigheder, som understøtter de praktiske aktiviteter. Det kan være om budgetter i matematik, kommunikation og rapportering i dansk, vidensøgning på engelske hjemmesider og lignende. Målet er at skabe sammenhæng mellem teori og praksis, så eleverne oplever relevansen af det, de lærer. 


Samlet set er undervisningen designet til at være varieret, engagerende og tæt koblet til virkeligheden, så eleverne motiveres og får en positiv oplevelse af læring.