Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kulturelle Pejlemærker

  • Sikre løbende refleksion over praksis
  • Fælles sprog vi kan spejle praksis i
  • Fælles retning
  • Kvalitetssikring
     
  1. Jeg tænker i løsninger og forholder mig kritisk konstruktivt til de udfordringer der opstår.
    Fx giver jeg ikke "aben" videre, men har løsningsforslag, ser muligheder og indgår konstruktivt i samarbejdet. Jeg tror på, at vi sammen bliver bedre, og opgaveløsningen er vi fælles om. 
  2. Jeg taler ikke om, men med mine kolleger. 
    Fx henvender jeg mig altid til kolleger med spørgsmål, til sparring, bekymringer eller lignende. Jeg reflekterer over, hvis jeg taler om kolleger, hvordan jegkan tale med kollegaen i stedet, samtidigt italesætter jeg overfor kollega, hvis det sker, at kollegaen taler om andre. 
  3. Jeg er nysgerrig på, hvordan mine kolleger løser opgaver og er ligeledes nysgerrig på, hvordan mine kolleger har det. 
    Fx er jeg interesseret i mine kollegers arbejde, trivsel og deres faglighed. Jeg er videbegærlig og spørger ind til mine kolleger i den daglige dialog. 
  4. Jeg udforsker i dybden og udfordrer mig selv, mine kolleger og min ledelse.
    Fx opsøger jeg sparring med Kolleger, opkvalificerer løbende min egen faglighed og undersøger nye facetter med åbent sind, om det er fagligt eller kollegialt. 
    Fx stiller jeg spørgsmål, hvor jeg oplever, at det er vigtigt. Jeg forholder mig løbende til mødekultur, samarbejdet, dialoger m.v. og giver modspil der sikrer, vi sammen bliver bedre. 
  5. Jeg har tillid til egne evner, mine kolleger og til de beslutninger, der træffes. 
    Fx udviser jeg en stærk følelse af at stole på andre. Jeg viser, at mine kolleger kan regne med mig, ved at agere efter vores pejlemærker, om det er pædagogiske eller kulturelle. 
  6. Jeg er frygtløs i situationer, hvor det er nødvendigt. 
    Fx er jeg villig til at stå i det ubehag og den usikkerhed, der er forbundet med at italesætte uhensigtsmæssigt situationer. Det kan være i forældresamarbejdet, teamsamarbejdet, i drøftelser med nærmeste leder. Jeg tror på min dømmekraft og mit følelsesmæssige mod til at fremstå ordentlig, og jeg føler mig ikke handlingslammet eller fanget i paradokser.
  7. Jeg lærer af mine fejl og ved, at v altid kan blive bedre, derfor forholder jeg mig refleksivt til mit arbejde.
    Fx tør jeg lave fejl og ved, at det er en del af en læringsproces. Jeg er bevidst om at vi alle laver fejl og derfor altid kan blive bedre. Samtidig tror jeg på, at vi lærer sammen og fælles skaber en god skole ved at være bevidste om de erfaringer, vi gør os.
    Jeg reflekterer over, hvem der skal vide hvad, inden jeg henvender mig til en kollega. Jeg reflekterer over mine opgaver, mit kollegiale virke og hvordan jeg bidrager til kulturen på Mou Skole.