Jeg har fokus på den enkelte og møder alle med positive forventninger.
Fx er jeg opmærksom på at vi vise positiv interesse for den enkelte, og jeg tager ansvar for at skabe kontakt til alle, der ikke selv er opsøgende. Jeg signalerer tydeligt over for alle, at jeg tror på, at de kan og anerkender deres udvikling.
Jeg træner eleverne i at reflektere, evaluere deres egne læringsfremskridt og tage selvstændigt ansvar for deres indstilling, indsats, vedholdenhed og motivation for uddannelse.
Fx arbejder målrettet med elevernes mindset for at fremme deres deltagelse og engagement. Jeg gennemfører samtaler, der - med fokus på læring frem for præstation - giver klare anvisninger på elevens næste skridt for at blive (endnu) bedre, og som fokuserer på at ansvarliggøre eleven i sin egen læringsproces.
Jeg er tydelig lærer/pædagog, der med varm autoritet tager ansvar for at skabe optimale rammer for udvikling.
Fx er jeg venligt eksplicit omkring mine forventninger til deltagelse og arbejdsro, og jeg griber altid ind over for afledning og forstyrrelser som fx uvedkommende brug af PC eller mobil i timerne. Jeg sikrer et godt udviklings- og trivselsmiljø med åben og positiv fejlkultur.
Jeg tydeliggør mål, angiver klare succeskriterier, stilladserer og sikrer sammenhæng og struktur i undervisnings- og fritidsaktiviteterne.
Fx "oversætter" jeg fag- og kompetencemål til udviklingsmål formuleret i et sprog, som alle forstår, og jeg præciserer sammenhænge mellem mål og aktiviteter. Jeg laver klare markeringer af undervisningssekvensernes start, slut tidsplan og overgang. Jeg organiserer materiale i minuddannelse.net og aktivitetsplaner (DUS), så det hjælper til at skabe overblik for elever og forældre. Samtidigt viser jeg modeller og eksempler på "den gode opgave/præsentation" og tydelig ekspliceterer, hvordan forventet aktiv deltagelse og faglig professionalisme ser ud i praksis.
Jeg varierer min pædagogiske praksis og prioriterer praksisrettede, eksperimenterende og innovative aktiviteter.
Fx veksler jeg målrettet mellem selvstændige opgaver, gruppearbejde, klassedialog, simulationsaktiviteter og projektarbejde med den målsætning, at alle møder mange forskellige arbejdsformer og teknologier, og at de engageres og er aktive.
Jeg evaluerer min effekt på elevernes faglige og personlige udvikling.
Fx bruger jeg sammen med mit team både bløde og hårde data som udgangspunkt for refleksion over, i hvor høj grad jeg formår at motivere, engagere og skabe udvikling hos eleverne. Jeg ser min påvirkning som en faktor for deres motivation, fremmøde, deltagelse, trivsel og lyst til fællesskabet.
Jeg er ambitiøs og modig i udviklingen af min undervisning og pædagogiske praksis.
Fx er jeg åben over for og justerer min praksis på baggrund af evalueringer, feedback og fælles refleksion i teamet. Jeg er risikovillig og bevæger mig af og til uden for min komfortzone i min stræben efter at blive endnu bedre.
Jeg bidrager aktivt til, at vi udvikler os i fællesskab.
Fx deltager jeg engageret i at udvikle fælles materialer og aktiviteter, der tager udgangspunkt i skolens værdisæt og "fælles mål for DUS". Jeg søger feedback og sparring hos kolleger og/eller ledelse og inviterer mig selv på besøg hos kolleger for at få inspiration. Jeg behandler kolleger, der søger feedback hos mig, respektfuldt og anderkendende og bidrager målrettet til at skabe et tillidsfuldt kollegialt miljø med positiv fejlkultur, hvor det er tilladt og trygt at eksperimentere, bede om hjælp og prøve sig frem.